Hugues Talbot - Discrete Calculus, Optimisation and Inverse Problems

• Date de parution : 21/04/2016
  • Crédits : Université de Nantes

Hugues TalbotDGCIIVCIRCCyNGéométrie discrèteInformatique mathématiqueIAPR

Inverse problems in science are the process of estimating the causal factors that produced a set of observations. Many image processing tasks can be cast as inverse problems: image restoration, noise reduction, deconvolution, segmentation, tomography, demosaicing, inpainting, and many others, are examples of such tasks. Typically, inverse problems are ill-posed, and solving these problems efficiently and effectively is a major, ongoing topic of research. While imaging is often thought of as occurring on regular grids, it is also useful to be able to solve these problems on arbitrary graphs. The combined frameworks of discrete calculus and modern optimisation allow us to formulate and provide solutions to many of these problems in an elegant way. In this talk, we summarize and illustrate the research results of the last decade from this point of view. We provide illustrations and major references.

Hugues Talbot graduated from École Centrale de Paris in 1989, got his PhD from École des Mines de Paris in 1993 and his Habilitation from Université Paris-Est in 2013. He was a principal research scientist at the CSIRO, in Australia, from 1994 to 2004. He has been a professor at Université Paris-Est ESIEE since 2004. His research interest include mathematical morphology, optimisation and inverse problems in imaging, particularly image segmentation.

La conférence internationale DGCI

L'équipe Image et Vidéo Communication (IVC) de l'Institut de Recherche en Communications et Cybernétique de Nantes (IRCCyN) a organisé les 18, 19 et 20 avril 2016, la 19e édition de la conférence internationale DGCI - Discrete Geometry for Computer Imagery - à la cité des congrès de Nantes, sous le parrainage scientifique de l'IAPR – International Association for Pattern Recognition. 75 particpants venus de 14 pays se sont réunis autour des thèmes de la Géométrie discrète, de la topologie, des modèles discrets avec des applications en analyse et synthèse d'images. La géométrie discrète permet la définition géométrique et topologique d'objets ou images numériques et fournit un cadre tant théorique que pratique pour l'imagerie informatique.

Conférence internationale DGCI