Jacques-Olivier Lachaud - Convergent Geometric Estimators

• Date de parution : 10/05/2016
  • Durée : 1 h 3 min
  • Crédits : Université de Nantes

Jacques-Olivier LachaudDGCIIVCIRCCyNGéométrie discrèteInformatique mathématiqueDigital geometryIAPR

This paper presents several methods to estimate geometric quantities on subsets of the digital space ℤd. We take an interest both on global geometric quantities like volume and area, and on local geometric quantities like normal and curvatures. All presented methods have the common property to be multigrid convergent, i.e. the estimated quantities tends to their Euclidean counterpart on finer and finer digitizations of (smooth enough) Euclidean shapes. Furthermore, all methods rely on digital integrals, which approach either volume integrals or surface integrals along shape boundary. With such tools, we achieve multigrid convergent estimators of volume, moments and area in ℤd, of normals, curvature and curvature tensor in ℤ2 and ℤ3, and of covariance measure and normals in ℤd even with Hausdorff noise.

Jacques-Olivier Lachaud graduated from ENSIMAG engineering school and obtained a PhD in Computer Science from Joseph Fourier University. After post-doctoral studies at University of Toronto and an associate Professor position at Bordeaux University, he is now Professor of Computer Science at the University Savoie Mont Blanc and researcher in the laboratory of mathematics (LAMA). He is also the leader of the Digital Geometry Workgroup of GdR Informatique Mathématique. His research interests are in digital geometry, digital topology, and variational image analysis, in particular, the convergence of digital geometry toward Euclidean geometry, with combinatoric, arithmetic and geometric tools. These researches have applications in image and shape processing, pattern recognition and biomedical imaging.
Convergent Geometric Estimators with Digital Volume and Surface Integrals.

La conférence internationale DGCI

L'équipe Image et Vidéo Communication (IVC) de l'Institut de Recherche en Communications et Cybernétique de Nantes (IRCCyN) a organisé les 18, 19 et 20 avril 2016, la 19e édition de la conférence internationale DGCI - Discrete Geometry for Computer Imagery - à la cité des congrès de Nantes, sous le parrainage scientifique de l'IAPR – International Association for Pattern Recognition. 75 particpants venus de 14 pays se sont réunis autour des thèmes de la Géométrie discrète, de la topologie, des modèles discrets avec des applications en analyse et synthèse d'images. La géométrie discrète permet la définition géométrique et topologique d'objets ou images numériques et fournit un cadre tant théorique que pratique pour l'imagerie informatique.

Conférence internationale DGCI