Thomas Duve - "Transnationalisation of law and legal scholarship : a view from legal history"

• Date de parution : 17/03/2015
  • Crédits : Institut d'Etudes Avancées de Nantes

Thomas DuveIEA NantesTransnationalisationScholarshipLaw

"For approximately two decades, European scholars of all disciplines have been witnessing a profound transformation of the system of higher education and research. Policies of internationalization, the 'digital revolution’' the introduction of economical patterns in academia and other factors have created a considerable pressure on social science, cultural studies, and the humanities. In addition to this, legal scholarship, necessarily oriented towards nation-state as the principal law-maker and to the national legal system as its functional environment, is facing a dynamic growth of transnational law – and the question rises as to whether we are heading towards a ‘Transnational Legal Scholarship’. Yet, it is not at all clear how such a 'Transnational Legal Scholarship' could look like, how it could be related to national legal scholarships and what kind of institutional and intellectual frameworks it would need.

The aim of this talk obviously does not consist in answering any of these questions. On the contrary, it merely tries to present some observations of this process and deliberations on the resulting challenges for academia. And it does so from the point of view of a small sub-discipline of legal scholarship – Legal History – and from an observatory located in Germany. From this particular perspective, I want to ponder questions like: Does the discipline of Legal History react to these transformations – and if it does: How? What are the intellectual and institutional challenges of a transnationalization of legal historical scholarship ? What could be the place of a discipline like Legal History in a Transnational Legal Scholarship ?

I will proceed in three steps, starting with a short description of some traditions that shaped my discipline. After this, I want to focus on some changes in the discipline’s environment during the last 25 years, the so called ‘Republic of Berlin’, and their impact on legal historical scholarship. Finally, I would like to summarize and point out some possible consequences of these transformations for legal historical scholarship. Hopefully, some issues raised in the talk might be, at least in their general scope, similar to problems other disciplines are discussing in their fields, giving way to a ‘transnational’ and ‘transdisciplinary’ discussion."

Thomas Duve

Thomas Duve
est directeur exécutif de l’Institut max-Planck d’histoire juridique de l’Europe et Professeur d’histoire juridique comparée à l’Université Goethe de Francfort. Il est éditeur du journal Rechtsgeschichte (histoire juridique), co-éditeur du forum historiae iuris (le premier journal européen en ligne sur l’histoire du droit) ainsi que du Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas (Annuaire d’histoire de l’amérique latine). Il est membre des conseils de plusieurs revues, journaux et institutions académiques, membre de l’Academia Europaea et de l’Akademie der Wissenschaften und der Literatur Mainz, membre du conseil sur la recherche en conflit judiciaire et extra judiciaire, et coordinateur du Pôle d’Excellence "The Formation of Normative Orders" à l’Université Goethe de Francfort.

Les conférences de l’Institut d’Etudes Avancées de Nantes

L’Institut d’Etudes Avancées de Nantes
est une fondation reconnue d’utilité publique dont la mission est d’accueillir en résidence des chercheurs choisis pour l’excellence et le caractère innovant de leurs travaux. L’ambition particulière de l’IEA de Nantes est de tisser des relations d’un type nouveau entre chercheurs du "nord" et du "sud", en s’ouvrant largement à ces derniers et en permettant à chacun de confronter la façon dont il perçoit les questions qui, avec le processus de globalisation, se posent désormais à tous.

Conférence de l'Institut d'Etudes Avancées de Nantes